Poněkud odlišná čára života I - ZROZENÍ JINOCHŮ A PANEN

22.09.2011 10:55

 Rychnovský pan učitel

   Někdy se stane, že máme někoho upřímně rádi, ani o tom nevíme. Nemáme tu na mysli ani lásku ke psu Brokovi, ani k sousedčině kočce, andulce nebo k rybičkám v akváriu, ale lásku k člověku, kterého si vážíme a na kterého i po letech vzpomínáme jako na někoho, kdo popsal naši duši, vstoupil do pomyslné tajné komnaty v našem srdci a ozářil naše podvědomí natolik, že se pro nás stal vzorem pro celý zbytek života. Takovou lásku můžeme cítit i ke svému učiteli, je-li dobrý, neboť – a to mi věřte – mezi učiteli takoví jsou.

   Rychnovská škola bylo typické šumavské stavení na jedno patro. Byla v ní jen jedna školní třída, ale tenkrát, když jsem byl ještě vzrůstem malý, mi připadala veliká, prostorná a krásná. V té jediné třídě se denně scházeli malí i velcí školáci z celé vsi a nejbližšího okolí. Široko dáleko žádné jiné školy nebylo, snad až ve Frymburku, a ten byl velmi daleko. Lavice podobné těm, které dnes vídáme už jen ve starých kostelech, stály v řadách za sebou. Na každé z nich byly dva kalamáře – malé skleněné nádobky s in-koustem, do kterých jsme namáčeli svá rozskřípaná pera a snažili se co nejpečlivěji, ovšem  s vyplazeným jazykem, zaplňovat stránky školních sešitů. Neobešlo se to bez četných kaněk, stříkanců a káravých pohledů pana učitele, neboť jedním z nejpřísněji známkovaných předmětů byl kromě počtů a čtení krasopis. Pero bylo obyčejné, dřevěné s držátkem, dnes už dávno muzejní kousek, včetně špiček různých kvalit a tvarů.

   Všechny ty pomůcky, pera, tužky, pastelky, gumy a hadřík na utírání inkoustu jsme nosili v dřevěném pouzdru s posouvacím víčkem, kterému se říkalo penál. Víčko bývalo i malované, někdy ozdobené nějakým pěkným květinovým motivem. Jiná pouzdra jsme vůbec neznali.  

   Mezi lavicemi byla ulička, která rozdělovala třídu na dvě stejné poloviny – v té levé seděli Češi a v pravé Rakušané a Němci. Další členění bylo podle řad: V první řadě byli prvňáčci, pak druháci, třeťáci, v poslední řadě páťáci, a možná právě proto tuto zvláštnost se mi zdála třída tak obrovská – ta největší, jakou jsem kdy v životě viděl.

   Celé ty „spojené národy česko-rakousko-německé“, několik postupných ročníků v jedné místnosti, vyučoval jeden pan učitel. Současně si dělal ředitele, školníka, údržbáře i topiče v jedné osobě. Ale pan učitel Havelec, jak se jmenoval, také organizoval přeměnu malého vesnického rybníčka na koupaliště. Nebylo snad jediné činnosti, do které by nebyl zapojen. A jak učil! Zatím co prvňáčci psali písmenko A, druháci počítali, třeťáci četli, čtvrťáci psali slohový úkol nebo kreslili, a páťáci měli zase jinou práci. A to všechno současně česky i německy!

   Každé vyučování jsme ráno začínali zpěvem: Češi zpívali jednu písničku česky, naši spolužáci z druhé strany jednu písničku německy, a pan učitel k tomu hrál na housle. Podobně byly rozděleny i hodiny zpěvu a netrvalo dlouho, uměli jsme stejně dobře zpívat písně německé jako naši spolužáci české, i když jsme jejich slovům ne-rozuměli. Při zpívání jsme museli vždy stát, protože pan učitel říkal, že tím vyjadřujeme úctu melodii i skladateli, který tu píseň složil. Desítky dětských hlasů pak vylétaly z otevřených školních oken, přeskakovaly chladnou vodu hraničního potoka a spojovaly obě země v jedinou harmonii. Kam se hrabou všechny ty pozdější školní výchovy proti té, které nás učil v jednotřídní vesnické škole rychnovský pan učitel!

   Ale jedny z nejkrásnějších hodin byly ty, do nichž s sebou přinesl do třídy veliký barevný obraz včely a obřadně jej pověsil na školní tabuli. V té chvíli všichni zanechávali práce. Po kolikáté jsme už poslouchali jeho výklad o včelách! Vždy se proměnil v zanícené vypravování. Pan učitel vypravoval s takovou láskou, že chybělo jen málo, a snad bychom se sami stali včelami. Vždyť i ten veliký barevný obraz, který visel na tabuli, si určitě namaloval sám! Vysoký mladý muž se vždy přívětivou tváří chodil od jednoho žáčka k druhému, skláněl se nad nimi jako postava anděla strážného z jednoho svatého obrázku, který visel nad manželskými postelemi mých rodičů. Byla na něm žena-anděl držící ochrannou ruku nad dvěma sourozenci (bratrem a sestrou) jdoucími přes jakousi zchátralou lávku nad hlubokou propastí. Takového anděla strážného potřeboval každý z nás, válečných dětí. Trpěli jsme nouzí, podvýživou a hroznými nemocemi, byli jsme poznamenáni běsem války. Ba i ta budoucnost, která se před námi právě otvírala, byla stejně hrozivá jako propast na tom obrázku – i když se mnozí snažili vylíčit nám ji jinak...

   Po šedesáti letech jsem se jel do těch míst po-dívat. Cesta z Frymburku tam vede nejdříve přívozem přes Lipenské jezero a Frýdavu, potom po příšerně hrbolaté a nepříliš dobře udržované lesní cestě na jeden z horských šumavských hřebenů, kde se nachází obec Pasečná. Domky tam spočítáte na prstech. Tato vesnice, tak jako celá řada jiných pohraničních vsí, v padesátých letech zanikla, ale dnes tam v několika nově postavených staveních žijí většinou zase Němci. Kudy se jede k Rychnůvku, mi rádi ukázali, hodně rozkládali rukama, ale nakonec jsem jim porozuměl.

   Z té vesnice nezůstalo vůbec nic, jen veliká hromada sutin zarostlá pralesem. Nejvyšší hromada je na místě, kde stával dříve krásný kostel, chlouba Rychnova a celého okolí. V době, kdy se u nás střídala jedna totalitní vláda za druhou a kdy nás od okolního světa dělila ostnatá, několikanásobná drátěná zeď s vysokým elektrickým napětím, ji museli všichni obyvatelé opustit. Část jich odešla do Rakouska nebo do Němec, druhá část do vnitrozemí. Pak přišlo komando ministerstva vnitra a vesnici vyhodilo do povětří i s kostelem svatého Václava, patrona české země, kte-rému byl zasvěcen. Nezůstal ani kámen na kameni, jak se říká. Prý aby se tam neskrývali špióni, které naše tehdejší vlády viděly všude. Tak proto…

Kontakt

PaeDr. Jindřich František Bobák

j.f.bobak@seznam.cz

760 01 Zlín, Podhoří-K.Světlé 488, Czech Republic

+420.739219468

Vyhledávání

© 2010 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webu zdarma s WebnodeWebnode